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이야기/알아보자

The Effect of the Korean Wave in Indonesia’s Food Industry - 한류가 인도네시아 식품 산업에 미친 영향

by 코로나온파스타 2021. 11. 29.
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Korean Dishes

Looking though How Korean Wave Making Impact in Indonesia’s Food Industry - 한류가 인도네시아 식품 산업에 미치는 영향 살펴보기

Korean culture is something that most people in the world have certainly become familiar with, with the surge of popularity amongst korean groups, such as BTS and Blackpink, everyone in the world must have heard or actually be a fan of the korean culture itself. From the food, the TV show, to the fashion trend, korean culture has taken over the world. - 한국 문화는 전 세계 대부분의 사람들에게 확실히 친숙한 것이다. BTS, 블랙핑크와 같은 한국 그룹들의 인기가 급증하면서 전 세계 모든 사람들이 한국 문화 자체를 들어봤거나 실제로 팬일 것이다. 음식에서부터 TV쇼, 패션 트렌드에 이르기까지 한국 문화는 세계를 장악했다.

BlackPink
BTS

In Indonesia itself, we can see how popular Korea is by the phenomenon that happened not long ago. The collaboration between McDonalds and BTS was something that a lot of people all over the world look forward to, this includes the people in Indonesia. During the time that the BTS meal was served, people were crowding in every McDonalds branch, to the point that the authorities must step up. As result, BTS meal was banned in order to prevent the chaotic situations from happening. - 인도네시아에서 한국이 얼마나 인기 있는지 얼마 전 일어난 현상으로 알 수 있다. 맥도널드와 BTS의 콜라보레이션은 인도네시아 국민들을 포함해 전 세계 많은 사람들이 기대하는 것이었다. BTS meal이 제공되는 기간 동안 당국이 나서야 할 정도로 모든 맥도널드 매장마다 사람이 붐볐다. 이에 BTS meal은 혼란스러운 상황을 방지하기 위해 금지되었다.(인도네시아에서)

Korean Wave in Indonesia - 인도네시아에서의 한류

The huge expansion of information technology as a result of globalization is the primary reason for Indonesians’ love for the Korean Wave. The Korean Wave is defined by the realm of entertainment, which includes music, theatre, and variety shows that are attractively packaged to promote Korean traditions. Over time, Korean culture is widely implemented in the daily lives of Korean culture lovers, from fashion, make-up, Korean skincare, food, speaking style, to language. - 세계화에 따른 정보 기술은 거대한 확장은 인도네시아 사람들이 한류를 사랑하는 가장 큰 이유다. 한류는 한국의 전통을 알리기 위해 매력적으로 포장된 음악, 연극(영화) 및 버라이어티 쇼 등을 포함하는 엔터테인먼트의 영역으로 정의된다. 시간이 지남에 따라 한국 문화는 패션, 메이크업, 한국식 스킨케어, 음식, 말하는 스타일, 언어에 이르기까지 한국 문화 애호가들의 일상 생활에 널리 구현된다.

Millions of K-popers or K-pop fans live in Indonesia, which is currently the world’s fourth most populous country. After Thailand and South Korea, Twitter released a list of nations that tweeted the most about K-pop musicians in 2019, and Indonesia came in third. Indonesia is ranked second in the world for watching K-pop videos on YouTube, with a percentage of 9.9%. Meanwhile, South Korea is in first position with a percentage that is not much different from Indonesia, which is 10.1%. - 수백만의 K-popers 또는 K-pop 팬들이 현재 세계 네번째로 인구가 많은 국가인 인도네시아에 살고 있다. 트위터가 발표한 2019년 K-pop 뮤지션에 대해 가장 많이 트윗한 국가 목록에 태국과 한국에 이어 인도네시아가 3위를 차지했다. 인도네시아는 You Tube에서 K-pop 동영상을 시청하는 비율이 9.9%로 세계 2위이다. 한편 한국은 인도네시아와 큰 차이가 없는 비율(10.1%)로 1위이다. 

Korean Food Industry in Indonesia - 인도네시아에서의 한국 음식 산업

The people of South Korea’s efforts to popularize their unique food products around the world have sparked a rapid expansion of the creative economy in the country’s culinary sector. People who frequently watch Korean drama films are no doubt familiar with a variety of Korean cuisine menus that are frequently featured in films, for example; kimchi, ramen, bulgogi, tteokbokki, jajangmyeon, and bibimbap. - 한국의 독특한 식품(음식)들을 전 세계에 대중화하려는 한국 사람들의 노력은 국내(인도네시아) 요리 부문에서 창조경제의 급속한 확장을 촉발했다. 한국 드라마 영화를 자주 보는 사람들은 영화에 자주 등장하는 다양한 한식 메뉴를(예를 들면 김치, 라면, 불고기, 떡볶이, 짜장면, 비빔밥) 잘 알고 있을 것이다.

Not just Korean dramas, according to Culinary Expert William Wongso, have made Korean cuisine famous in Indonesia. The fact is that several South Korean foods, such as Dalgona Coffee and Korean Garlic Cheese Bread, can swiftly go viral on social media during a pandemic. According to William, the Korean culinary sector is booming because the totality of the South Korean diaspora has popularized their original cuisine outside of their homeland. - 요리전문가 William Wongso에 따르면 인도네시아에서 한국 드라마 뿐만 아니라 한국 요리도 유명해졌다. 사실상 달고나 커피, 한국식 마늘 치즈 빵과 같은 여러 한국 음식이 팬데믹 기간 동안 소셜 미디어에서 빠르게 입소문을 낼 수 있다는 것이다. William에 따르면, 한국 디아스포라 전체가 자신들의 독창적인 요리를 고국(한국) 밖에서 대중화했기 때문에 한국 요리 부문이 호황을 누리고 있다는 것이다.

 


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Opportunity to Open Korean Food Industry in Indonesia - 인도네시아에서 한국 식품 산업을 열 기회

In 2019, Statista reported the result of a survey about the popularity of South Korean cuisine in Indonesia in 2019. That year, around 59.8 % of respondents stated Korean food was very popular in Indonesia. It showed that the interests of Korean food in Indonesia have risen in line with the popularity of Korean Pop and Korean Drama. - 2019년 Statista는 2019년 인도네시아에서 한국 음식의 인기도에 대한 설문 조사 결과(South Korea: Korean food popularity in Indonesia 2019 - Statista)를 발표했다. 그해 응답자의 약 59.9%가 인도네시아에서 한국 음식이 매우 인기가 있다고 답했다. K-pop과 한국 드라마의 인기와 함께 인도네시아에서 한식에 대한 관심이 높아졌다는 것을 보여줬다.

In addition to that, a study by Korea Science showed that Indonesian consumers had a strong preference for ramyeon, noodles, snacks and kimchi among Korean foods. The result of this study implies that marketers in Korea food companies need to consider the consumers preference for Korean food and Korean culture when they build proper strategies for exporting Korean foods to Indonesia. - 이밖에도 코리아 사이언스의 연구에 따르면, 인도네시아 소비자들은 한식 중 라면, 면류, 스낵, 김치에 대한 선호도가 높은 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 한국 심품기업의 마케터가 인도네시아에 한식을 수출하기 위한 적절한 전략을 수립할 때 소비자의 한식과 한국 문화에 대한 선호도를 고려할 필요가 있음을 시사한다.

Knowing the fact that Indonesian people have interests in Korean foods, The Korean Food Industry Association (KFIA) imports various food products from South Korea to Indonesia. KFIA created a special zone named ‘I Like K-Food’ in several supermarkets such as Lotte Mart, Lotte Wholesale, and Hypermart. This program has been running since 2019 and provides several Korean food products such as Ramyeon (Korean instant noodles), instant Tteokbokki, Ganjang (Korean soy sauce), snacks, and drinks. (Media Indonesia).  - 한국식품산업협회(KFIA)는 인도네시아 사람들이 한식에 관심이 많다는 사실을 알고 한국에서 인도네시아로 다양한 식품을 수입하고 있다. KFIA는 롯데마트, 롯데 홀세일, 하이퍼마트 등의 대형마트에 'I Like K-Food' 특별구역을 마련했다. 2019년부터 운영되고 있는 이 프로그램은 라면, 즉석 떡볶이, 간장(한국식 간장), 스낵류, 음료 등 다양한 식품을 제공한다. (미디어 인도네시아)

Study Case I: McDonald’s BTS Meal - 연구 사례 I: 맥도널드의 BTS Meal

On May 26, McDonald’s launched its order meal partnership with BTS, the South Korean boy group who has been rising lately. The BTS meal contains 10 pieces of McNuggets, medium fries, coke, cajun sauce, and sweet chili sauce. It cost USD 9.68 when purchased by this Insider reporter in New York City in the medium size, while Insider’s Erin McDowell reported that the meal cost $12.29 from her local McDonald’s in the large size (Insider) - 맥도널드는 2021년 5월 26일, 최근 급부상하고 있는 대한민국의 보이그룹 BTS(방탄소년단)과 오더밀 파트너십을 체결했다. BTS meal은 맥너겟 10조각, 미디엄 프라이, 콜라, 케이준 소스, 스위트 칠리소스가 포함되어 있다. Insider의 기자가 뉴욕에서 중간 크기로 구입했을 때 가격은 9.68 USD이었고, Insider의 Erin McDowell은 큰 크기로 현지 맥도널드에서 12.29 USD라고 보도했다. (Insider)

BTS itself has a large fan base. This can be seen from their number of followers on Twitter which reaches 34.5 million, and their followers on Instagram reach 43.7 million. BTS is also one of the highest-paid groups in the world. - BTS 자체가 팬층이 크다. 이는 트위터 팔로워 수가 3450만 명에 달하고 인스타그램 팔로워 수가 4370만 명에 달하는 것을 보면 알 수 있다. BTS는 또한 세계에서 가장 돈을 많이 버는 그룹 중에 하나이다.

This collaboration between McDonald’s and BTS was enthusiastically welcomed by Army, the fans of BTS. Long queues can be seen at various McDonald’s outlets in Indonesia. In addition, this menu has become a trending topic on Twitter with the hashtags BTSxMcD and also #BTSMeal. The purchase of this menu can only be made through online orders, because of that, many online transportation drivers are waiting in line to buy the BTS Meal. In addition to the long queues, the Army also hunts for BTS meal’s food packaging. Even in some marketplaces, the used food packaging is sold with fantastic prices up to millions of rupiah. Reporting from Forbes, McDonald’s BTS meal is projected to get profits up to billions of rupiah. (Kompas) - 맥도널드와 BTS의 이번 콜라보레이션은 BTS의 팬인 아미의 뜨거운 환호를 받았다. 인도네시아의 다양한 맥도널드 매장에서 긴 대기열을 볼 수 있다. 또한 이 메뉴는 BTSxMCD, #BTSMeal 이라는 해시태그와 함께 트위터에서 화제가 되었다. 이 메뉴는 온라인 주문을 통해서만 구매가 가능하기 때문에 많은 온라인 배송 기사들이 BTS Meal을 사기 위해 줄을 서서 기다리고 있다. 긴 대기열 외에도, 아미는 또한 BTS meal의 포장지를 사냥한다. 일부 시장에서 이미 사용된 포장지가 수백만 루피아에 달하는 환상적인 가격으로 판매되고 있다. 포브스(Forbes)의 보도에 따르면 맥도널드의 BTS meal은 최대 수십억 루피아의 수익을 올릴 것으로 예상된다. (Kompas)

Study Case II: Parasite’s Jjapaguri - 연구 사례 II: 기생충의 짜파구리

Parasite is a Korean film that won the ‘Best Picture’ award at the 2020 Oscars. This film has become the first Asian film to win the major award. Parasite raises the issue of the economic gap between the rich and the poor. One scene of this film showed how the characters cooked and ate jjapaguri. This scene ends up being viral that people are curious about the taste of jjapaguri. Many recipes of how to make jjapaguri are shared through Youtube, Instagram, Twitter, and other social media. - 기생충은 2020년 오스카(아카데미 시상식)에서 최고 작품상을 수상한 한국 영화이다. 이 영화는 아시아 영화 최초로 주요 부문의 상을 수상한 영화가 되었다. 이 영화의 한 장면은 등장인물들이 짜파구리를 요리하고 먹는 모습을 보여주었다. 이 장면은 짜파구리 맛이 궁금해질 정도로 화제가 되고 있다. 짜파구리 만드는 방법은 유튜브, 인스타그램, 트위터 등의 소셜 미디어를 통해 많이 공유되고 있다.

Jjapaguri is an abbreviation of Jjapaghetti and Neoguri. While jjapaghetti is an instant Korean black bean noodle, Neoguri is an instant version of udon that is served with spicy soup. Jjapaguri is a great combination with the salty and sweet flavours of the black bean in the Jjapaghetti, with a spicy umami kick from Neoguri. (South China Morning Post) - 짜파구리는 짜파게티와 너구리의 줄임말이다. 짜파게티는 인스턴트 짜장면, 너구리는 매운 국물이 제공되는 우동의 인스턴트 버전이다. 짜파구리는 짜파게티의 짭짤하고 달콤한 짜장맛과 너구리의 매콤한 감칠맛이 아주 잘 어울린다. (사우스 차이나 모닝포스트)

Study Case III: Dalgona Coffee - 연구 사례 III: 달고나 커피

Dalgona is sweet candy made from burned sugar that makes a unique mixture of sweet and bitter flavors. This snack was popular back then in the era of the ’70s to ’80s. - 달고나는 설탕을 태워서 만든 달콤한 사탕으로 단맛과 쓴맛이 독특하게 혼합되어 있다. 이 과자는 (한국에서 ) 70~80년대 당시 유행했었다.

The trend of dalgona coffee started in early January 2020, when Jung Il-woo, a South Korean actor, appeared on a television program. At that time he was in a cafe in Macau. The cafe owner served him a coffee drink that was made up with 400 times stirred sugar, then added hot water and ice cubes. That drink reminded Jung Il Woo of a snack called dalgona, from his elementary school days. Because of that, he named that coffee as Dalgona Coffee. - 달고나 커피의 트렌드는 2020년 1월 초 대한민국의 배우 정일우가 TV 프로그램에 출연하면서 시작되었다. 당시 그는 마카오의 한 카페에 있었다. 카페 주인은 그에게 400번을 휘젓은 설탕과 뜨거운 물, 얼음을 넣은 커피를 제공했다. 그 음료는 정일우의 초등학교 시절 달고나라는 과자를 떠올리게 했다. 그래서 그 커피의 이름을 달고나 커피라고 지었다.

Since then, many South Korean public figures such as BTS and other top artists have talked about this coffee creation. In addition, social networks such as TikTok and Instagram are also playing a big role in bringing this drink to be known throughout the world. Some famous youtubers also tried to make dalgona coffee and share their recipe. The massive search for dalgona coffee in cyberspace, then makes people start to try other variations such as dalgona milo, matcha, and green tea. (Kompas) - 그 이후로 BTS와 같은 한국의 많은 유명 인사들과 톱 아티스트들이 이 커피 창작에 대해 이야기했다. 또한 틱톡, 인스타그램 등 소셜 네트워크도 이 음료를 전 세계에 알리는데 큰 역할을 하고 있다. 일부 유명 유튜버들도 달고나 커피를 만들어 레시피를 공유하기도 했다. 사이버 공간에서 달고나 커피에 대한 대규모 검색은 사람들로 하여금 달고나 마일로, 말차 및 녹차와 같은 다른 변형을 시도하기 시작하게 했다. (Kompas)

 - 출처 : brightindonesia.net, *This article is written by, @Candybstrp, @Debora Septenia

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